2000 - 2001

Er is weinig nieuws in H0 te melden. Faller-modellen in het Pola-assortiment en omgekeerd. Voor een recensent wordt het er niet eenvoudig op, omdat de eigen uitstraling van de merken Pola en Faller door elkaar worden gegooid en als excuus worden gebruikt om modellen opnieuw als nieuwtje te kunnen verkopen. De oude voetgangersbrug en het station Nieder-Ramstadt-Traisa zijn daar wel de meest opvallende voorbeelden van. Ook de overige nieuwtjes komen van oorsprong uit de Faller-collectie.

Voor het aanleggen van een tuindorp uit de jaren twintig van de vorige eeuw heeft Pola een drietal twee-onder-een-kap woningen uitgebracht. Woning nr. 139 valt op door zijn sierlijke kopgevel en een in twee lagen opgebouwd geknikt zadeldak. Het dak is aan de voor- en achtergevel voorzien van vier dakkapellen. De muren bestaan uit grijs pleisterwerk. Woning nr 140 heeft hetzelfde dak maar een veel eenvoudigere kopgevel. Door deze constructie leent het huis zich uitstekend om met meerdere aan elkaar in een rijtje te worden gebouwd. Ook dit pand heeft bepleisterde muren, alleen zijn deze terracotta geschilderd. Beige zijn de muren van het derde huis nr 141. Dit huis onderscheidt zich van de andere door zijn getrapt schilddak met aan weerszijden twee grote dakkappelen. De huizen heben een met houten tuinhek omgeven voortuin en een stenen trap met balustrade. De achterdeuren zijn voorzien van een uitgebouwd tochtportaal. De huizen zijn typische vertegenwoordigers van de Jugendstil-architectuur naar voorbeeld van een als tuindorp aangelegde wijk in Neurenberg. De originele huizen uit 1911, 1912 staan nu onder bescherming van monumentenzorg en zijn dus nog steeds te zien. 
Modelspoorders die al een tijdje meelopen herkennen ongetwijfeld oude Faller-producten in deze huizen Faller produceerde deze gebouwen van 1987 tot 1995. Oorspronkelijk bestond de serie uit zes verschillende huizen. Toch zijn we blij ze terug te zien. Het zijn uitstekende gebouwen die in 1987 door de Duitse pers werden gehonoreerd als het Modell des Jahres. De onderdelen passen perfect en met de typische Pola-finish zien vooral de daken er zeer realistisch uit. 

Opvallend is het garagebedrijf Becker dat bestaat uit een kantoorgebouw, een met losse attributen ingerichte werkplaats, benzinepompen en twee losstaande garageboxen. Het geheel is weergegeven in tijdperk IV met een benzineprijs van 59.9 pfennig. Er kan een keuze worden gemaakt uit drie verschillende benzinemerken. Op de afbeelding staat achter het grote venster in het kantoorgebouw een auto. Hoe een auto die showroom moet binnenkomen, is echter een raadsel. Een brede deur ontbreekt. 

Twee grote loodsdeuren die kunnen worden geopend heeft de uit tijdperk I stammende opslagloods van "Muller & Cie", nr 661. Het uit twee delen opgebouwde oude bakstenen gebouw heeft een groot laadperron waarop de bij het bouwpakket geleverde kisten, zakken, vaten, steekwagens en dergelijke een plaatsje kunnen krijgen. Het zal niet moeilijk zijn om op een goederenemplacement een plekje voor dit gebouw te vinden. 

Uit dezelfde periode dateert het landelijke station Nieder-Ramstadt-Traisa, nr. 6510. Het station heeft aan de perronzijde bakstenen gevels met een vakwerkconstructie en aan de straatzijde een fraai afgewerkte houten bekleding. De typische Pola-veroudering geeft het gebouw een werkelijkheidsgetrouw aanzien. 

Eveneens voorzien van betimmerde buitengevels op de eerste verdieping is het seinhuis Amorbach, nr 4630. Het seinhuis valt vooral op door zijn veelvormige oude dak. 

Graag gezien op modelspoorbanen zijn voetgangersbruggen. Pola brengt een overdekte voetgangersbrug Gluckstadt, nr 6540. De voetgangersbrug bestaat uit een staalconstructie en heeft brede trappen. Met de brug zijn twee sporen te overbruggen. De doorrijdhoogte van 7,4 cm is voldoende voor stoom- en dieseltractie. Faller  introduceerde het model in 1977 naar voorbeeld van de voetgangersbrug van 1908 uit Radolfzell. In Gutenbach doen ze er niet moeilijk over Het oude fallernummer staat nog op de onderzijde van de perrondelen. Ondanks de respectabele leeftijd van de mallen kan het model nog uitstekend mee. Alleen het plastic armsein is niet meer van deze tijd en dat hebben we bij het bouwen weggelaten. De aansluitende perrons kunnen eenvoudig en naar keuze dankzij de los geleverde 18 cm lange perronstukken, nr 6270 worden verlengd. 

Een heel andere brug is een oude houten brug, nr. 623. Deze brug is feitelijk voor het wegverkeer bedoeld. Bij Pola suggereren ze echter hem ook als spoorbrug te gebruiken. Gebruik hem dan hooguit voor een lokaalbaantje. 

139 - Siedlungshaus mit Satteldach

Woonhuis met zadeldak. Dubbel woonhuis met siergevels en veel details zoals antennes, schoorstenen, vensterluiken etc. 

145 x 140 x 120 mm

140 - Zweifamilienhaus

2 onder 1 kap woonhuis. Dit dubbele woonhuis heeft een groot zadeldak voorzien van vensters. De kleine tuintjes verfraaien het model. 

145 x 140 x 110 mm

141 - Siedlungshaus mit Walmdach

Dubbel woonhuis met walmdak. Met beige gepleisterde muren, vensterluiken, voortuintjes met hek en stenen trappen met leuning. 

145 x 140 x 110 mm

179- Autohaus

Autobedrijf Becker. Een moderne, twee verdiepingen tellende, garage. Uitgerust met showroom en een onderdelenmagazijn op de benedenverdieping.

160x99x58

114x114x98

67x67x37

67x40x37

563 - Stellwerk "Amorbach"

Seinhuis met houten betimmering tegen de bovenste verdieping en een mooie oude dakvorm.

205 x 66 x 112 mm

564 - Bahnsteigbrucke "Gluckstadt"

Perronbrug met overdekte, deels gesloten, overgang. Doorrit binnen, 2-sporig. Doorrijhoogte alleen voor diesel en stoom: 7,0 cm, doorrijbreedte 8,7 cm. Voor de verlenging van het perron kan art nr. 310627 worden gebruikt 

234 x 221 x 122 mm

623 - Alte holtzbrucke

Realistisch model van een oude houten brug. Geschikt als spoor- of verkeersbrug. Het dak is afneembaar voor grote locs of bij gebruik van bovenleiding. Geschikt voor alle railsystemen. 

382 x 79 x 122 mm

627 - Bahnsteig

Overdekt perron, afzonderlijk te gebruiken maar ook in combinatie met perronbrug art. nr. 310564.

180 x 72 x 70

651 - Bahnhof "Nieder-Ramstadt-Traisa"

Realistisch nagemaakt station. Vakwerk bouwstijl, bakstenen aan de spoorzijde en een mooie houten betimmering aan de straatzijde. 

255 x 130 x 140 mm

661 - Altes Lagerhaus

Oud pakhuis. Een groot bakstenen gebouw met aangebouwd kantoor en opslagloods. Inclusief accessoires in de vorm van kisten, zakken, vaten, steekwagens, ladders en zelfs een heftruck wordt meegeleverd.

353 x 148 x 150 mm